Roos Lambrecht kaart onveilig kruispunt Bloemendalestraat - Hoornstraat aan
16 November 2017
ROOS LAMBRECHT KAART ONVEILIGE SITUATIE KRUISPUNT BLOEMENDALESTRAAT-HOORNSTRAAT AAN Een alerte inwoner maakte Groen attent op de onveilige verkeerssituatie aan het kruispunt van de Bloemendalestraat met de Hoornstraat (tussen de kerk van Beernem en dagbladhandel De Harlekijn). Roos Lambrecht (Groen) kaartte het probleem aan op de gemeenteraad van oktober. "Hoewel heel wat mensen dit kruispunt, dat in zone 30 gelegen is, moeten oversteken, ontbreekt daar een zebrapad. En er passeert toch de hele dag door heel wat volk: schoolkinderen en hun ouders die naar Middenschool Sint-Lutgart gaan, kerkgangers, de omwonenden zelf en natuurlijk ook de bewoners van Mariawende en het Patershof die omwille van hun leeftijd niet zo snel kunnen oversteken. ", aldus Roos.
" Bovendien is er daar voorrang van rechts voor chauffeurs die uit de Hoornstraat komen, wat het moeilijker maakt om daar veilig over te steken. Ook voor de fietsers die vanuit de Bloemendalestraat of de Rollebaanstraat richting de rotonde willen fietsen, is dit geen veilige situatie. Is het echt nodig dat die voorrang van rechts blijft? Dit is in het voordeel van de automobilist, maar in het nadeel van de zachte weggebruikers. Een andere voorrangsregeling en een zebrapad kunnen hier wellicht een oplossing bieden. We vragen dan ook om ook dit kruispunt mee te nemen in de herinrichting of, indien dit niet meer kan, om dit kruispunt zeker op korte termijn her in te richten in het voordeel van de voetgangers en fietsers " zo stelde Roos in de gemeenteraad. Tevens vroeg Roos om het slechte wegdek van de Hoornstraat mee aan te pakken. De bevoegde schepen van Verkeer, Jos Sypré (CD&V) zei dat een zebrapad, ook al is het in de zone 30 gelegen, er op zijn plaats is om de redenen die worden aangehaald. "Ik vraag de dienst mobiliteit om die realisatie voor te bereiden. De vraag naar het wijzigen van de voorrangsregeling binnen de zone 30 wenst het bestuur eerst grondig te onderzoeken en af te toetsen bij onder meer de verkeerscel van de politie, alvorens beslissingen te nemen."
Groen volgt dit dossier verder van nabij op en is in elk geval benieuwd naar de uiteindelijke uitkomst.