De Akkerstraat is de laatste jaren alsmaar drukker geworden. Niet enkel het gewone verkeer, maar ook het vrachtwagenverkeer is er sterk toegenomen. Verwonderlijk is dit laatste niet: in haar mobiliteitsplan schrijft de gemeente dat de Akkerstraat één van de verbindingswegen vormt met de E40. Het gevolg hiervan is evenwel dat steeds meer truckers van deze weg gebruik maken.
Maar de verouderde weg is hiertegen al lang niet meer opgewassen. De overlast voor de buurtbewoners die niet enkel constant met lawaai en trillingen moeten leven, maar ook met scheuren in hun huizen, neemt nog verder toe. En de verdere lintbebouwing zorgt voor steeds meer omwonenden die hinder ondervinden. Het is dan ook heel erg jammer dat de burgemeester geen oor heeft naar hun klachten.
Groen wil dat het gemeentebestuur dit dossier bovenaan de agenda plaatst. Nu haalt de burgemeester veel te snel zijn schouders op door te verwijzen naar de meerjarenplanning van de rioleringswerken van de Vlaamse Milieumaatschappij. De Akkerstraat is dringend toe aan een volledige heraanleg waarbij, naast een nieuw wegdek en een nieuw, veilig fietspad, ook grondige ingrepen in het profiel van de weg nodig zijn. Die moeten ervoor zorgen dat de automobilisten er trager gaan rijden.
Maar op korte termijn kan de gemeente alvast uit haar luie zetel komen en zelf iets doen aan de overlast door frequentere snelheidscontroles te organiseren, met voorrang in het gedeelte tussen de Boereweg en de rotonde aan het kruispunt met de Scherpestraat en Parkstraat, want daar bevinden zich de meeste woningen. Een aantal daarvan zijn oudere huizen die dichter tegen de Akkerstraat aanliggen en waarvan de bewoners het meest last hebben van hevige trillingen die scheuren in hun woning veroorzaken.
Reacties
Aanmelden via
Facebook Twitter