Groen Beernem wil fietsstraten in Beernem

21 Oktober 2016

De gemeente werkt aan een nieuw mobiliteitsplan. Zo'n plan gaat uit van het STOP- principe, waarbij er eerst aandacht moet zijn voor de Stappers, daarna voor de Trappers, vervolgens voor het Openbaar vervoer en ten slotte voor de Personenauto's. Het nieuwe mobiliteitsplan is een uitgelezen moment om fietsstraten in Beernem in te voeren, want ook in onze gemeente komen de fietsers steeds meer in verdrukking door Koning Auto. Almaar meer mensen nemen steeds vaker de auto. Veilig fietsen is op sommige drukke momenten voor veel kinderen, jongeren en ouderen zelfs heel gevaarlijk.aan

Zeker de scholen is het tijdens de spitsuren heel druk door aan- en afrijdende auto's. Fietsstraten kunnen er opnieuw voor zorgen dat fietsen in de schoolomgevingen opnieuw veilig en aantrekkelijk wordt.

Volgens de Wegcode is een fietsstraat een straat die ingericht is als fietsroute. Fietsers mogen de hele breedte van hun rijvak gebruiken. Auto's, moto's, ?zijn er toegestaan maar ze mogen de fietsers niet inhalen. Verkeersborden signaleren het begin en het einde van een fietsstraat en de snelheid mag er nooit hoger liggen dan 30 km/u. Uit onderzoek blijkt dat fietsstraten zorgen voor een stijgend aantal fietsers. Ook vermindert het aantal auto's dat sneller rijdt dan de toegestane 30km/u.

We pleiten ervoor om zeker van de Rollebaanstraat in Beernem binnen afzienbare tijd een fietsstraat te maken, want daar is het tijdens het begin en einde  van de scholen (Sint-Lutgartinstituut en De Zonnebloem) wel erg druk. Maar ook de Creytensstraat en de Oudezakstraat in Oedelem, die voor de schoolgaande fietsers een  alternatief vormen voor de heel drukke Bruggestraat (Vrije School Ter Bunen) en Knesselarestraat (Gemeenteschool de Notelaar) komen hiervoor op korte termijn in aanmerking. En zo zijn er zeker nog een aantal straten op te noemen.

De realisatie van een fietsstraat kan eigenlijk relatief snel uitgevoerd worden. Zo'n fietsstraat neemt ook geen aparte ruimte in zoals een fietspad. Er moeten dan ook geen onteigeningen gebeuren. Alle handelszaken blijven bereikbaar voor het verkeer. En er hoeven ook geen parkeerplaatsen te sneuvelen. Alleen maar voordelen, dus!