03 apr 2007

Er moet dringend een fietspad komen (Het Nieuwsblad)

bron: Het Nieuwsblad, 3 april 2007 - Arne Franck BEERNEM - ,,Vrachtwagens boven de 3,5 ton mogen de Stationsstraat niet inrijden, maar doen dat toch'', zegt Groen!-voorzitter Ignace Tousseyn. ,,Hierdoor lopen de fietsers gevaar en dat zal alleen maar verergeren als de fiets- en voetgangersbrug er ligt.''  De Stationsstraat, tussen de Oude Vaartstraat en het verlengde van de Parkstraat, werd pas vorig jaar heraangelegd. Fietspaden waren niet opgenomen in het plan en om het zwaar vervoer uit de straat te houden, werden verbodsborden aangebracht. Boven de 3,5 ton mogen vrachtwagens er niet in. Nieuwe fietsbrug 

,,Vooral buitenlandse vrachtwagens negeren dat verbod'', zucht Groen!-voorzitter Ignace Tousseyn. ,,Ook vrachtauto's van een vlakbij gelegen bedrijf gebruiken deze straat.'' Volgens Tousseyn ligt tijdswinst aan de basis van het probleem. ,,Door dit gedeelte van de Stationsstraat te nemen, sparen chauffeurs tijd uit, vermits dit de kortste weg is naar de oprit van de autosnelweg. Het gps-systeem is wellicht opnieuw de grote boosdoener.''  Tousseyn ziet de situatie nog verslechteren. ,,De toekomstige fiets- en voetgangersbrug zal het kanaal overspannen tussen Vaart-Noord en dit gedeelte van de Stationsstraat'', zegt Tousseyn. ,,Hierdoor zal het fietsverkeer in de Stationsstraat toenemen, maar vreemd genoeg zijn er geen fietspaden die de aansluiting maken met de brug. We willen hier zo snel mogelijk fietspaden zien, gekoppeld aan meer politiecontrole.''   

--------

Vrachtwagens negeren verbodsborden in Stationsstraat

Volgens de burgemeester zijn er momenteel al veel controles, maar kunnen die niet constant gebeuren. En de firma waarover men spreekt, aldus de burgemeester, werkt uitstekend mee aan een oplossing voor het probleem. Nog volgens de burgemeester, stimuleert het bedrijf alle chauffeurs die het terrein verlaten, om de omweg via de Parkstraat te nemen. De verkeerssituatie in de Parkstraat werd ook aangepakt, zodat vrachtwagens vlotter kunnen passeren. Als mensen toch nog een te zware vrachtwagen zien inrijden, mogen ze altijd de nummerplaat doorspelen.'' 

Een fietspad komt er volgens de burgemeester niet. ,,In wegen met lokaal verkeer leggen we nooit gescheiden fietspaden aan. ,,Bovendien is de Stationsstraat hiervoor veel te smal. We hebben op democratische wijze gekozen voor voetpaden en parkeerstroken. Als bestuur moet je nu eenmaal keuzes maken.''

Onze commentaar: blijkbaar zijn de controles onvoldoende, vermits verschillende bewoners, onafhankelijk van elkaar, ons hetzelfde vertelden, nl. dat vooral buitenlandse chauffeurs, maar ook vrachtwagens van het nabijgelegen bedrijf de Stationsstraat gebruiken als kortste weg naar de oprit van de autoweg. Ook wat het ontbreken van een fietspad in de Stationsstraat betreft, kunnen we dit weerleggen: de Stationsstraat is niet te smal om een fietspad aan te leggen, maar ja, dan moeten er parkeerplaatsen sneuvelen. En dat is dikwijls een brug te ver, om maar geen woordspeling te gebruiken. Met het gevolg dat kinderen nu aldaar op het voetpad dienen te rijden omdat het er te druk is...  Bovendien blijft het een absurde situatie dat er geen fietspad is langs de weg (Vaart-Noord) die naar de fietsers-en voetgangersbrug loopt en ook niet in dit gedeelte van de Stationsstraat voor mensen die richting station en verder, naar Wingene willen rijden. Er is bovendien geen oversteekplaats voorzien voor de fietsers die het verlengde van de drukke Parkstraat (ook Stationsstraat geheten) willen oversteken. Begrijpe wie kan...

foto: © michel vanneuville

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.