01 feb 2007

De Lijn ontkent problemen van overbevolking bussen: Groen! reageert!

Met verbazing vernamen we via de pers dat De Lijn de talrijke klachten i.v.m. de overbevolking van de bussen die 's morgens van Oedelem naar Brugge rijden niet ernstig neemt. Ze trekt die conclusie na één telling die ze op een woensdagmorgen gedaan heeft en waarbij ze, naar eigen zeggen, vastgesteld heeft dat er geen capaciteitsprobleem is. Het is dan toch wel erg vreemd dat er zoveel klachten zijn. En dat die klachten blijven aanhouden. Zien de jonge busreizigers en hun bezorgde ouders het dan helemaal verkeerd? Of is het De Lijn die het probleem niet wil zien? Recent bereikte ons het verhaal van Tom. Hij moet elke dag vanuit Oedelem naar het Koninklijk Technisch Atheneum (KTA) in de Rijselsestraat in Sint-Michiels. Hij neemt daarvoor de bus op de Oedelemse markt met bestemming Brugge station. Volgens de dienstregeling van De Lijn is er een bus om 7u.31, 7u.33, 7u.40 en 7u.48. In de praktijk komen al deze bussen ongeveer gelijktijdig rond 7u.40 aan in Oedelem Dorp zodat het tijdsvoordeel al meteen wegvalt. Bovendien zitten de bussen overvol, wat betekent dat hij de eerste bussen moet laten passeren en pas de laatst aangekomen bus kan nemen. Maar ook in die bus moet hij doorgaans de hele reistijd blijven rechtstaan.

Maar dat is nog niet alles. Een bijkomend probleem is het fileprobleem, dat begint vanaf het Gaston Roelandtsplein tot aan de Gentpoort. Van daar af rijdt het verkeer stapvoets, met als gevolg dat hij geregeld te laat op school komt of net op het nippertje de schoolpoort bereikt. Ideaal is toch anders! Het is voor Tom dus elke dag weer een helletocht om op tijd op school te geraken. En zoals Tom zijn er vele anderen.

Wij van Groen! zijn van mening dat ook de schoolgaande jongeren in de buitengemeenten recht hebben op goed openbaar vervoer. Dit houdt in dat ze in comfortabele omstandigheden met de bus naar school moeten kunnen reizen in plaats van de hele route te moeten rechtstaan, dicht op elkaar gepakt, als sardienen in een blik. En dat ze tevens recht hebben op een stipte dienstverlening. Daar kan De Lijn voor zorgen door de frequentie van het aantal bussen te verhogen en de capaciteit op te drijven.

We vinden hoe dan ook dat de verantwoordelijken van De Lijn hun kop niet langer in het zand mogen steken, maar naar de nodige oplossingen moeten zoeken.
Groen!-Beernem voerde daarom op woensdagmorgen 31 januari actie op de Oedelemse markt waar elke dag heel wat scholieren op de bus wachten. "Voel je je soms ook als een sardien in een blik?" vroegen we hen, gekoppeld aan een oproep om hun klacht aan ons of rechtstreeks aan De Lijn over te maken. We publiceren al hun verhalen in elk geval meteen op onze webstek in de hoop dat er eindelijk iets beweegt bij De Lijn. Wordt ongetwijfeld vervolgd....

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.