We geven de Beernemnaar inspraak in het beleid

We blijven hard inzetten op alle vormen van participatie en inspraak in onze gemeente. Beleid dat in samenspraak en overleg tot stand is gekomen,  is beter en rijker, omdat er veel meer invalshoeken aan bod komen. Het wordt door meer inwoners gedragen en het versterkt bovendien het maatschappelijk weefsel.  En tevens houdt het beleid zo de vinger aan de pols.

  • Via allerlei kanalen (website gemeente, het maandelijks infoblad Open Blad, Facebook -en Instagrampagina, nieuwsbrieven,…) informeren we de inwoners actief over het beleid en de activiteiten (openbare werken, programmatie OC De Kleine Beer, bib, landbouw, lokale economie o.a.). We zorgen er telkens voor dat alle belangrijke informatie ook op papier/ fysiek beschikbaar blijft in het belang van onze oudere inwoners die niet of beperkt computervaardig zijn. En dat de informatie die op onze sociale media gepost wordt, ook steeds terug te vinden is op de gemeentelijke website, want niet iedereen gebruikt de sociale media.
  • We moderniseren de gemeentelijke website en maken ze gebruiksvriendelijker.
  • We breiden het online opvragen van documenten uit en kijken uit naar een vlottere boeking van de zaalreservaties zodat er geen dubbele boekingen gebeuren.
  • We kiezen in naam van de openbaarheid van bestuur voor de publicatie van relevante beleidsdocumenten.
  • We blijven de verschillende vormen van inspraak en participatie financieel en materieel ondersteunen, zoals een onderzoek naar de lokale adviesraden, de kindergemeenteraad, enz. Ook de Ronde van de Schepenen zorgt voor inspraak. We werken ook verder op de resultaten van het participatietraject rond de kerken.
  • Bij het eerste ontwerp van belangrijke projecten ((her-)aanleg wegen, fietspaden, fietsstraten, parken, (speel-)pleinen, enz. ) organiseren we altijd een info-en inspraakmoment voor de inwoners. We doen dit In een vroeg stadium om de behoefte te analyseren en in een later stadium om de verschillende keuzes voor te stellen.
  • Sommige burgers regelen liefst alles online, andere verkiezen een fysieke afspraak. We behouden daarom het huidige aanbod: een uitgebreid e-loket, gecombineerd met fysieke dienstverlening op maat, met 1 dag in de week de mogelijkheid om zonder afspraak en na de kantooruren langs te komen. Behalve voor complexe zaken zoals bouwvergunningen, bv. Dat gebeurt best op afspraak want daarvoor is heel wat opzoekingswerk nodig.
  • We betrekken de inwoners maximaal en via alle mogelijke kanalen bij de discussie over een mogelijke fusie in de (nabije) toekomst. Voor ons moet de fusie een meerwaarde zijn voor de inwoners en dat op het vlak van:
    • duurzaamheid (een fusie moet de toekomst van de fusiegemeente verzekeren op de (middel-) lange termijn)
    • bestuurskracht (een betere dienstverlening),
    • interne samenhang (past Beernem bij de fusiegemeente en omgekeerd?),
    • regionale verhoudingen (verbetert de fusie de verhouding tot andere gemeenten?),
    • versterking van de intergemeentelijke (intercommunale) samenwerkingsverbanden,
  • We introduceren het burgerbudget: om inwoners  te laten meedenken en te laten samenwerken rond bepaalde projecten over de inrichting van hun omgeving (aanleg speelplein, inrichting straat, enz. ) geven we een budget aan de bewoners.
  • Enz.